در بیماری لوپوس سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت پیوندی به ویژه در مفاصل حمله می کند و باعث التهاب آن می گردد  سیستم ایمنی این بیماران به جای دفاع حمایت ازبدن  فرد به بافتهای  بدن حمله می کند  و موجب تخریب بافت همبند می گردند .

علت به وجود آمدن این بیماری هنوز به درستی مشخص نشده است اما منشا ء بیماری را تولید زیاد اینترفرون ۱ و دیگر عوامل سایتوتوکسیک (فشار های عصبی و روانی )بیان می کنند.

علائم شایع این بیماری لوپوس  عبارتند از :

خستگی مفرط ،دردمفاصل ،  التهاب مفاصل ، تب بدون علت،قرمزی های پوستی ، زخم در دهان و اختلالات عملکردی کبدی است .

بیماری لوپوس یک بیماری خود ایمنی است که روی همه ارگان هایبن  اثر می گذارد . این افراد  با اختلال در عملکرد کلیه ها روبرو می شود که منجر به دفع پروتئین می گردد

در خانم ها معمولا این  در سنین باروری دیده  می شود.

اشتباه در تشخیص  بیماری لوپوس :

بعضی از داروهامانند پروکاینامید، هیدرالازین ، متیل دوپا و کلرپرومازین موجب بروز علایمی شبیه لوپوس می شوند و مکن اشتباه در تشخیص کادب لوپوس شود

. آلودگی های محیط و  زباله های  صنعتی موجب افزایش آمار ابتلا به لوپوس می شود. قرار گرفتن درمعرض اشعه ماوراء بنفش نور آفتاب ،باعث تحریک و تشدید علائم پوستی بیماری لوپوس  می شود .

تغذیه و رژیم درمانی  درمانی در بیماری لوپوس

هیچ  ر‍‍ژیم غذایی خاصی جخت بیماری لوپوس وجو ندارد  برنامه رژیم غذایی هر فرد باید با  توجه به شرایط فردتنظیم ، یک رژیم غذایی خاصخود فرد  برای او تجویز می شود.در بیماران مبتلا به لوپوس که کلیه دفع پروتئین می نماید نیاز به پروتئین  باید در نظر گرفته شود پروتئین رژیم غذایی فرد مبتلا به لوپوس باید دارای ارزش بیولوژیکی بالا باشد

با توجه مصرف دارئهای کورتون و سرکوبگر سیستم ایمنی در لوپوس (داروهای  استروئیدی ) باید تعادل آب و الکترولیت را در نظر گرفته و سدیم و مایعات محدود می گردد تا از ادم ( ورم کردن ) فرد مبتلا به لوپوس جلوگیری شود .

دریافت انرژی ( کالری )(چاق یا لاغر شدن ؟؟)

رژیم غذایی در لوپوس از نظر انرژی باید به گونه ای باشد که نه باعث چاقی نه لاغری قرد گردد و وزن نرمال فرد حفظ گردد.

در مواردی که دفع پروتئین زیاد است باید : انرژی، پروتئین و چربی کاهش یابد در این صورت می تواند موجب کاهش قابل توجه در عملکرد گلیه و دفع پروتئین زیاد از ادرار شود .

اضافه کردن  روزانه ۳۰ گرم دانه برزک که دارای اسید چرب غیر اشباع می باشد ،موجب بهبود عملکرد کلیه می شود . غذاهایی که غنی از اسید چرب امگا-۳ ( مانند  ماهی  های روغنی )می تواند در کاهش التهاب ناشی از لوپوس موثر واقع شود  مصرف  آنتی اکسیدانها باعث  کاهش علایم بیماری  لوپوس می شود

افراد مبتلا به بیماری لوپوس آلرژی های غذایی بیشتری نسبت به  افراد دیگر دارند .

کشیدن سیگار باعث  افزایش ریسک پیشرفت لوپوس  می گردد.

استفاده از  گوشت گاو و لبنیات می تواند موجب واکنش های  آلرژیک در افراد مبتلا به لوپوس شود. پروتئین کازئین موجود در شیر گاو می تواند  موجب تحریک سیستم ایمنی می شود.  اکثر بیماران مبتلا به لوپوس دچار عدم تحمل به شیر و لبنیات می باشند.کم خونی در این بیماران مبتلا به لوپوس بسیار شایع می باشد،اما کم خونی این افراد ارتباطی به دریافت آهن  ندارد

ویتامین C،  E ،بتا کاروتن و سلنیوم ،به علت خاصیت  آنتی اکسیدانی قوی موجب  بهبود علایم لوپوس می گردد .